תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תנש"א
מאמרים - תשי"ד
הנחות
בלתי מוגה - מהדורה ישנה
בלתי מוגה - מהדורה חדשה
סיכום:
מעלת הנדר ו"חכם מתיר" על עבודת הבירורים
מעלת הנדר ו"חכם מתיר" על עבודת הבירורים
כשם שאצילות ממוצע בין א"ס לנבראים, כך ק"נ ממוצע בין קדושה לגקה"ט. יש בו משניהם בענין אחד. כגון תענוג מדבר היתר, או שיעלה לקדושה (היתר) או שירד לקלי' (איסור) אך גם ההיתר שייך לאיסור. וישנם בזה ג' אופני עליה:
א. בירורים - התלבשות בהיתר לעלותו, צדיק, ביטול היש, בריאה, בספי' ז"א ומלכות. ב. נדרים - פרישות מעוה"ז, חסיד, ביטול במציאות, אצילות, בינה. כ"ז מלמטה למעלה, שייך לעולם. ג. חכם מתיר הנדר - מלמעלמ"ט, התהפכא חשוכא לנהורא, כמו אכילת שבת בשר שמן ויין מבושם, בספי' הוא חכמה. זה המשיך משה (חכ' שבכתר, מופלא בסנהדרין) לראשי המטות (מוחין דז"א) שיוכלו להתיר הנדר "זה הדבר" משה נתנבא בזה, חכ', לראשי המטות שיהפכו חשוכא לנהורא.
נערך ע"י הר' שנ"ז שי' פרקש
מיוסד:
לכללות מאמר זה ראה ד״ה וידבר משה אל ראשי המטות עטר״ת. וראה גם ד״ה הנ״ל תר״ל. בשיחה שלאחר המאמר אמר ״מאמר זה מיוסד על מאמר של הרבי (מהורש״ב) נ״ע, ובמאמר זה ישנם הרבה חידושים. ישנם כאן ענינים הכתובים רק פעמים ספורות בחסידות, אלא שזהו כדאיתא בגמרא ״לא חלי ולא מרגיש גברא דמרי׳ סייעי׳״, במילא קורה שלומדים מאמר, ולא רואים (אַרומקוקן זיך) החידושים שישנם, וכבר מתחילים מאמר שני״.
לכללות מאמר זה ראה ד״ה וידבר משה אל ראשי המטות עטר״ת. וראה גם ד״ה הנ״ל תר״ל. בשיחה שלאחר המאמר אמר ״מאמר זה מיוסד על מאמר של הרבי (מהורש״ב) נ״ע, ובמאמר זה ישנם הרבה חידושים. ישנם כאן ענינים הכתובים רק פעמים ספורות בחסידות, אלא שזהו כדאיתא בגמרא ״לא חלי ולא מרגיש גברא דמרי׳ סייעי׳״, במילא קורה שלומדים מאמר, ולא רואים (אַרומקוקן זיך) החידושים שישנם, וכבר מתחילים מאמר שני״.