תר"צ - תש"י
תש"י
תשי"א
תשי"ב
תשי"ג
תשי"ד
תשט"ו
תשט"ז
תשי"ז
תשי"ח
תשי"ט
תש"כ
תשכ"א
תשכ"ב
תשכ"ג
תשכ"ד
תשכ"ה
תשכ"ו
תשכ"ז
תשכ"ח
תשכ"ט
תש"ל
תשל"א
תשל"ב
תשל"ג
תשל"ד
תשל"ה
תשל"ו
תשל"ז
תשל"ח
תשל"ט
תש"מ
תשמ"א
תשמ"ב
תשמ"ג
תשד"מ
תשמ"ה
תשמ"ו
תשמ"ז
תשמ"ח
תשמ"ט
תש"נ
תנש"א
תשנ"ב
בלתי מוגה
מאמרים
English
תוכן ענינים
שיחה א: הדגשת מעלת עבודתם של ישראל בר"ה (ע"פ ביאורי רבותינו נשיאינו), והקשר לשיעור חומש היומי - "הבו גודל לאלקינו"
שיחה ב: הקשר דר"ה עם שיעור היומי ברמב"ם - "אז נדברו יראי ה' גו' ספר זכרון לפניו ליראי ה' ולחושבי שמו"
שיחה ג: הוספה במבצעים ובענין הצדקה; שיעורי חת"ת; וההכרזה "ויעקב הלך לדרכו"
שיחה ב: הקשר דר"ה עם שיעור היומי ברמב"ם - "אז נדברו יראי ה' גו' ספר זכרון לפניו ליראי ה' ולחושבי שמו"
שיחה ג: הוספה במבצעים ובענין הצדקה; שיעורי חת"ת; וההכרזה "ויעקב הלך לדרכו"
ENGLISH
1. G‑d longs for the mitzvos of the Jewish people. On Rosh Hashanah the Divine service of the individual is even more important. The Shofar brings the new revelation of the life-force in the world. The Jewish people grant “importance” to G‑d. The spiritual worlds wait for the action of a Jew to raise their existence. Shabbos enhances the theme of Rosh Hashanah, and the future redemption.
2. The Rambam closes his section in Tumas (ritual impurity) Tzora’as (plague-spots) with a quote from Malachi. It indicates the importance of good speech — connected to Rosh Hashanah — accepting the rule of heaven and giving glory to the king. Shabbos is the realm of “thought.” One must rise step by step in the levels of fear of G‑d.